PROGRAM ROZWOJU CKPiDN W MIELCU
na lata 2012 – 2015
z perspektywą na lata 2016 – 2018
Centrum Kształcenia Praktycznego i
Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu jest
zespołem dwóch placówek: istniejącego od
1997 roku Centrum Kształcenia Praktycznego
oraz powołanego uchwałą Rady Powiatu
Mieleckiego w 2003 roku Powiatowego Ośrodka
Metodycznego.
Cele i zadania CKPiDN zostały określone w Statucie w następujący sposób:
- Centrum Kształcenia Praktycznego realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu oraz prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
- Powiatowy Ośrodek Metodyczny realizuje zadania z zakresu doskonalenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa metodycznego. Powiatowy Ośrodek Metodyczny organizuje powiatowy system doradztwa pedagogicznego w drodze wzajemnych porozumień pomiędzy organami prowadzącymi szkoły w powiecie mieleckim i innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się edukacją.
- Centrum podejmuje własne inicjatywy edukacyjne na rzecz rozwoju społeczeństwa uczącego się oraz zadania z zakresu upowszechniania, promocji i popularyzacji nauki, współpracując na zasadach partnerstwa z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne, placówkami doskonalenia nauczycieli, instytucjami rynku pracy, szkołami wyższymi, podmiotami gospodarczymi i jednostkami samorządu terytorialnego.
- W Centrum mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówki.
- dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych organizujemy zajęcia praktyczne w specjalistycznych laboratoriach, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii kształcenia;
- uznając, że nauczyciele mają do spełnienia kluczową rolę w budowaniu społeczeństwa wiedzy, wspieramy ich w rozwoju zawodowym;
- promując uczenie się przez całe życie, organizujemy dla osób dorosłych kwalifikacyjne kursy zawodowe oraz inne kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Powiatowy
Ośrodek Metodyczny posiada akredytację
Podkarpackiego Kuratora Oświaty. Akredytację
Podkarpackiego Kuratora Oświaty w zakresie
kształcenia ustawicznego w formach
pozaszkolnych posiada także wiele kursów
zawodowych.
Wszelkie formy
działalności edukacyjnej są realizowane na
podstawie wewnętrznej procedury jakości.
Wszystkie zajęcia są monitorowane oraz
ankietowane. Dla większych przedsięwzięć
(projektów) są prowadzone badania
ewaluacyjne, które następnie są
podsumowywane w formie publikowanego
raportu. Sformułowane wnioski stanowią
podstawę do modyfikowania oferty programowej
oraz działań logistycznych.
Istotą
działalności CKPiDN, stanowiącego zespół
dwóch placówek, jest zadaniowa organizacja
pracy. Oznacza to, że każde działanie jest
projektem, który posiada swój zespół
zadaniowy kierowany przez koordynatora, a w
przypadku organizacji roku szkolnego
(realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych,
w tym przydział czynności, rozkład zajęć,
nadzór pedagogiczny) przez zastępcę
dyrektora ds. pedagogicznych.
Ważnym elementem rozwoju placówki, wpisującym się w wizję społeczeństwa informacyjnego, będzie dalsze upowszechnianie e-learningu. Między innymi w tym celu część zajęć dydaktycznych dla młodzieży będzie realizowana z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz materiałów szkoleniowych dostępnych zdalnie.
Zasady korzystania z oferty placówki opierają się na:
- przekazaniu do powszechnej wiadomości (strona internetowa, informator, plakaty, ogłoszenia prasowe, pisma do dyrektorów szkół) informacji o projekcie edukacyjnym, kursie, formie doskonalenia, warsztatach metodycznych, konsultacjach, itp.;
- precyzyjnym wskazaniu odbiorcy usługi edukacyjnej oraz zasadach finansowania (płatne przez uczestnika, zakład pracy, organ prowadzący szkołę, środki unijne lub bezpłatnie – w ramach subwencji oświatowej);
- przyjmowaniu i monitorowaniu zapisów – czynimy to za pośrednictwem Internetu (poczta elektroniczna, formularze zgłoszeniowe na stronie www).
Cele strategiczne na lata 2012-2015
Cele strategiczne – nakierowane na podniesiecie jakości kształcenia:
- Włączenie w strukturę CKPiDN nowej bazy
dydaktycznej utworzonej w ramach projektu
„Regionalne Centrum Transferu Nowoczesnych Technik
Wytwarzania – Powiat Mielecki”.
- zaproponowanie wyposażenia specjalistycznych laboratoriów we współpracy z mieleckim przemysłem – wykaz laboratoriów:
- zwiększenie liczby zatrudnionych nauczycieli (w stosunku do roku szkolnego 2011/2012) w związku z realizacją projektu „RCTNTW – Powiat Mielecki”,
- przygotowanie nauczycieli do pracy w nowoczesnych pracowniach RCTNTW, m.in. poprzez organizowanie straży w innowacyjnych zakładach pracy, wizyty studyjne w innych krajach, uczestnictwo w specjalistycznych kursach zawodowych,
- zainicjowanie polityki zatrudniania nowych nauczycieli zawodu – absolwentów wyższych uczelni technicznych, inżynierów (pracujących w przemyśle), którzy ukończyli studia podyplomowe pedagogiczne.
- Laboratorium komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania CAD/CAM;
- Laboratorium nauki programowania i symulacji pracy obrabiarek numerycznych;
- Laboratorium nowoczesnych obrabiarek skrawających;
- Laboratorium obrabiarek dydaktycznych oraz obrabiarek przemysłowych CNC;
- Laboratorium nowoczesnych metod spawania, zgrzewania i cięcia metali;
- Laboratorium metrologii wspomaganej komputerowo;
- Laboratorium nowoczesnych technologii montażu konstrukcji lotniczych i blacharskich;
- Laboratorium badań nieniszczących;
- Laboratorium mechatroniki;
- Laboratorium nowoczesnych metod „Lean Manufacturing”;
- Opracowanie programów kształcenia zawodowego – wychodzących naprzeciw potrzebom lokalnego rynku pracy.
- Wypracowanie modelu efektywnego zarządzania placówką poprzez wdrożenie odpowiednich narzędzi – wdrożenie koncepcji zarządzania Lean zakładającej m.in. racjonalizację zadań obejmującą organizację zajęć dydaktycznych, zarządzanie majątkiem, zarządzanie nauczycielami i trenerami oraz personelem obsługi, jak też kształtowania pozytywnych kontaktów w relacji uczeń-nauczyciel.
- Nawiązanie partnerskiej współpracy z
zakładami pracy, instytucjami rynku pracy,
szkołami, placówkami naukowymi oraz innymi
ośrodkami dokształcania dorosłych:
- nawiązanie współpracy z uczelniami, między innymi Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie;
- podpisanie porozumień ze wszystkimi organami prowadzącymi placówki oświatowe w powiecie mieleckim;
- podpisanie porozumień ze szkołami;
- zacieśnianie współpracy z (kluczowymi dla CKPiDN) instytucjami i organizacjami zajmującymi się edukacją, przeciwdziałaniem bezrobociu oraz zakładami pracy;
- rozwijanie współpracy z pozostałymi akredytowanym na terenie województwa placówkami doskonalenia nauczycieli: Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie i Podkarpackim Towarzystwem Edukacji Alternatywnej – Wszechnica w Krośnie;
- opracowanie czytelnych procedur współpracy oraz zasad korzystania z oferty placówki.
- Wdrożenie nowych innowacyjnych
metod nauczania:
- upowszechnienie technologii informacyjnej i komunikacyjnej, jako narzędzia wspomagającego proces uczenia się;
- upowszechnianie platform e-learningowych;
- tworzenie kursów e-learningowych i docelowo upowszechnienie ich na portalu Powiatowe Zasoby Edukacyjne;
- wprowadzanie elementów e-learningu do kursów prowadzonych metodami tradycyjnymi.
- Popularyzowanie wśród
uczestników szkoleń zewnętrznych certyfikatów
potwierdzających uzyskiwanie konkretnych
umiejętności i kompetencji:
- wdrażanie w ramach Centrum Egzaminacyjnego ECDL kolejnych produktów, w tym m.in. ECDL e-Citizen, ECDL-CAD, a w przyszłości ECDL e-Nauczyciel;
- podjęcie starań związanych z utrzymaniem Akademii Sieci Cisco;
- doskonalenie organizacji egzaminów zewnętrznych w zawodach „operator obrabiarek skrawających”, „technik informatyk” i innych.
- Z racji ograniczonej liczby doradców
metodycznych, zainicjowanie starań o stworzenie
systemu e-doradztwa metodycznego dla nauczycieli:
- wprowadzenie na stałe do rocznych planów pracy konferencji naukowej inaugurującej nowy rok szkolny „Budowanie szkolnej społeczności uczącej się” oraz konferencji tematycznych wynikających z bieżących potrzeb;
- zaproszenie do współpracy specjalistów z różnych dziedzin, wywodzących się spoza środowiska mieleckiego;
- wykorzystanie strony internetowej placówki do komunikowania się z nauczycielami, m.in. poprzez stałe prezentowanie i modyfikowanie oferty edukacyjnej, przyjmowanie zapisów, prezentowanie sprawozdań z konferencji, prowadzenie forów dyskusyjnych.
- Ciągłe dostosowywanie oferty edukacyjnej do rzeczywistych potrzeb uczniów, słuchaczy, nauczycieli oraz innych klientów CKPiDN m.in. poprzez korzystanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Perspektywa na lata 2016-2018
Nowe wyzwania [Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej. Strategia Rozwoju Kapitału
Ludzkiego 2020. Podrozdział 6.2.
Edukacja szkolna. Uchwała Rady Ministrów z
dnia 7 sierpnia 2013 roku, Poz. 640.]
- W odniesieniu do kształcenia zawodowego uczniów oraz słuchaczy: „W perspektywie kolejnych lat niezbędne jest podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego. Dlatego konieczne jest doskonalenie modelu kształcenia zawodowego oraz promocja kształcenia zawodowego, tak aby w większym stopniu odpowiadało na potrzeby nowoczesnego rynku pracy oraz zapewniało nabywanie kompetencji kluczowych, które będą mogły być rozwijane (uzupełniane) w czasie aktywności zawodowej. W tym kontekście konieczny jest dalszy rozwój modelu nowej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe zapewniającej zdobycie kompetencji kluczowych, oraz angażującej w większym stopniu pracodawców w proces kształcenia praktycznego uczniów. Konieczny jest też rozwój poradnictwa edukacyjnozawodowego w szkołach (od poziomu gimnazjum) i w placówkach systemu oświaty”.
- W odniesieniu do doskonalenia zawodowego nauczycieli: „…na obecnym etapie rozwoju polskiej oświaty coraz bardziej kluczowy jest rozwój samych szkół jako organizacji uczących się. Po pierwsze, kluczowe jest tu doskonalenia metod nauczania i jakość pracy nauczycieli. […] mocniej rozpowszechniać uczenie się nauczycieli od siebie nawzajem […]”.
- W odniesieniu do podejmowania innych inicjatyw edukacyjnych: „Podstawowymi wyznacznikami dla zamian w oświacie do 2020 roku powinny być, po pierwsze, większe wsparcie i rozwój uczniów o wybitnym potencjale […] Kluczowe jest odniesienia się do metod kształcenia i treści programowych […] Wymaga to także szerszego otwarcia szkoły na zajęcia edukacyjne organizowane poza obowiązkowym wymiarem zajęć”.
Rozszerzenie programu rozwoju CKPiDN na lata 2016 – 2018 wynika z realizacji projektów Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, a także zaplanowanych przez CKPiDN kolejnych inicjatyw:
- Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim. Projekt wpisuje się w nową koncepcję doskonalenia zawodowego nauczycieli opartą na tworzeniu sieci współpracy i samokształcenia oraz wspierania rozwoju szkół przez Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji,
- Podkarpacie stawia na zawodowców. Projekt zakłada dostosowanie mieleckiego szkolnictwa zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy między innymi poprzez staże uczniów w zakładach pracy, dodatkowe zajęcia pozalekcyjne oraz doposażenie bazy dydaktycznej,
- Mielec stawia na zawodowców. Program zakłada (w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020) dalsze podniesienie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie Mieleckim i jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy, tym samym zapewnienie wzrostu zatrudnienia absolwentów szkół zawodowych,
- Młodzieżowa Akademia Umiejętności Technicznych „Leonardo”. Projekt zakłada rozwijanie wśród uczniów zainteresowań naukowych, wyobraźni i kreatywności oraz umiejętności technicznych, a także przygotowanie ich do przyszłych wyborów dalszej drogi kształcenia.
Nowe cele strategiczne i działania
Cele i zadania CKPiDN zapisane w Statucie wskazują obecnie na trzy kluczowe aktywności, dla których sformułowano następujące trzy cele strategiczne:
Działania: [Na podstawie dokumentu „Diagnoza
potrzeb w związku z planowaną realizacją
projektu „Mielec stawia na zawodowców”" w ramach działania 9.4 RPO WP
na lata 2014 – 2020.]
Zdiagnozowany problem wskazuje
na inne oczekiwania mieleckich szkół
zawodowych w stosunku do ucznia w związku z
wymaganiami egzaminacyjnymi, a innymi
oczekiwaniami ze strony pracodawców, którzy
oczekują, że zaraz po ukończeniu szkoły
uczeń powinien być przygotowany do wejścia
na rynek pracy. Tak
naprawdę możemy jedynie skrócić okres
adaptacji do osiągnięcia wymaganej
sprawności na stanowisku pracy. Aby tak się
stało, planowane są następujące dodatkowe
działania (ponad obowiązujące programy
nauczania) towarzyszące kształceniu
młodzieży:
- Doposażenie bazy dydaktycznej, aby możliwe było przeprowadzenie egzaminów zawodowych w następujących kwalifikacjach:
- M.19 – Użytkowanie obrabiarek skrawających;
- M.44 – Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń;
- E.12 – Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych;
- E.13 – Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami;
- E.14 – Tworzenie aplikacji internetowych baz danych oraz administrowanie bazami;
- E.03 – Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych;
- A.25 – Wykonywanie i realizacja projektów multimedialnych;
- A.54 – Przygotowanie materiałów graficznych do procesu drukowania.
- Podniesienie kompetencji merytorycznych i metodycznych nauczycieli z uwzględnieniem następujących form wsparcia: studia podyplomowe, kursy specjalistyczne, staże w zakładach pracy, uczestnictwo w sieci współpracy i samokształcenia [Proponowane kierunki doskonalenia nauczycieli w zakresie kompetencji merytorycznych, metodycznych oraz kompetencji miękkich znajdują się w dokumencie opisanym w poprzednim przypisie.]:
- studia podyplomowe z: programowania obrabiarek sterownych numerycznie, inżynierii oprogramowania, aplikacji internetowych z elementami grafiki komputerowej;
- szkolenia w zakresie: oprogramowania do wspomagania projektowania i wytwarzania, programowania robotów, programowania sterowników PLC, napędów układów hydraulicznych i elektrohydraulicznych, bezpieczeństwa sieci, grafiki komputerowej ;
- sieci współpracy poświęcone metodyce nauczania przedmiotów zawodowych, technologiom informacyjno-komunikacyjnym oraz e-learningowi w kształceniu zawodowym;
- staże w innowacyjnych przedsiębiorstwach skupionych w Specjalnej Strefie Ekono-micznej.
- Zaoferowanie uczniom dodatkowych zajęć w obszarach tematycznych wynikających z rekomendacji otoczenia społeczno-gospodarczego:
- specjalistyczne kursy zawodowe obejmujące zagadnienia z dziedzin informatycznych, mechatronicznych, mechanicznych, spawalnicznych, grafiki komputerowej;
- kursy z elementami e-learningu przygotowujące do studiów wyższych;
- wakacyjne staże w innowacyjnych zakładach pracy;
- wdrożenie w CKPiDN nowego modelu organizacji praktyk zawodowych polegającego na zespołowej realizacji projektu dotyczącego wykonania określonego elementu technicznego lub urządzenia.
- Dalsze zacieśnienie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu lepszego dopasowania szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy:
- tworzenie klas patronackich w szkołach zawodowych;
- współpraca w dostosowaniu oferty edukacyjnej w mieleckich szkołach zawodowych i CKPiDN do potrzeb mieleckiego rynku pracy;
- modyfikacja programów nauczania, która uwzględni dodatkowe treści i umiejętności wskazane przez pracodawców;
- wdrożenie modelu współpracy pracodawców funkcjonujących w SSE z mieleckimi szkołami zawodowymi i CKPiDN;
- promocja szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
- organizowanie we współpracy z przedsiębiorcami szkoleń zawodowych dla pracowników
Podniesienie jakości doskonalenia
nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych w
Powiecie Mieleckim, nakierowanego na
indywidualizację wsparcia poszczególnych
szkół i międzyszkolną współpracę
nauczycieli.
Działania:
Wyniki
licznych badań wskazują na wzrost kompetencji
polskiej młodzieży w różnych dziedzinach.
Wpływ na osiągnięcia edukacyjne uczniów mają
dobrze przygotowani nauczyciele. [Informacja na temat wyników
międzynarodowych badań edukacyjnych, w
których polska bierze udział w ramach
współpracy z organizacją współpracy
gospodarczej i rozwoju (OECD) oraz z
międzynarodowym stowarzyszeniem oceny
osiągnięć edukacyjnych (IEA), Warszawa,
czerwiec 2014 r.]. Jednak
wymogi współczesnego świata wskazują na
inne/dodatkowe umiejętności i kompetencje
niezbędne do funkcjonowania młodego
człowieka w dorosłym życiu. Chodzi tu o
umiejętności rozwiązywania problemów,
kreatywnego i krytycznego myślenia, uczenia
się, samoorganizacji, współpracy w grupie i
przedsiębiorczości. Organizacja i sposób
edukacji we współczesnej polskiej szkole nie
sprzyja nabywaniu przez uczniów takich
umiejętności, tak więc zmiany w polskiej
szkole są konieczne i stanowią dla niej duże
wyzwanie. Wyzwania te przekładają się na
działania placówki:
- Podniesienie kompetencji merytorycznych i metodycznych nauczycieli nakierowanych na kształtowanie u uczniów umiejętności w zakresie: twórczego i krytycznego myślenia, samoorganizacji, skutecznego komunikowania się, pracy zespołowej oraz przedsię-biorczości [Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020. Podrozdział 3.2. Etap życia: Edukacja szkolna. Uchwała Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2013 roku, Poz. 640.].
- Podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów edukacyjnych poprzez współpracę i uczenie się nauczycieli od siebie nawzajem w tworzonych międzyszkolnych sieciach współpracy i samodoskonalenia (problemowych, tematycznych i przedmiotowych) [Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020. Podrozdział 6.2. Edukacja szkolna. Uchwała Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2013 roku, Poz. 640.].
- Podniesienie kompetencji szkół w zakresie diagnozowania potrzeb szkoły, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli i wdrożenia wiedzy i umiejętności nabytych w czasie realizacji szkoleń.
Od stycznia
2016 r. Powiatowy Ośrodek Metodyczny
działający w strukturze CKPiDN Mielec zobligowany jest do realizacji
nowego rozporządzenia o działalności
placówek doskonalenia nauczycieli. W
działalności tej ośrodek wykorzysta
doświadczenia zdobyte w czasie realizacji
projektu "Nowa jakość doskonalenia wsparcie
rozwoju szkół w powiecie mieleckim", który
był pilotażem zmian w ogólnopolskim systemie
doskonalenia nauczycieli. W oparciu o
Porozumienie z Podkarpackim Centrum Edukacji
Nauczycieli w Rzeszowie, POM będzie
realizował wspólne działania z wojewódzką
placówką doskonalenia zawodowego
nauczycieli.
Upowszechnienie, promocja i popularyzacja
nauki poprzez rozwijanie wśród uczniów
zainteresowań naukowych, wyobraźni,
kreatywności oraz umiejętności technicznych.
Działania:
„Powszechny system
edukacji funkcjonuje w niezmienny sposób od
wielu lat, nie dostrzegając szans
wynikających z postępu technologicznego. W
związku z tym niezbędne jest podjęcie
działań zmierzających do jego
unowocześnienia […]. Zajęcia pobudzające
kreatywne myślenie, innowacyjność, a także
umiejętność współpracy w zespole wyposażą
uczniów w kompetencje doceniane i
poszukiwane na rynku pracy” [Regionalny Program Operacyjny
Województwa Podkarpackiego na lata 2014 –
2020.]. Planowane są
następujące działania:
- Zorganizowanie dla zainteresowanych
uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych
dodatkowych zajęć w ramach Młodzieżowej
Akademii Umiejętności Technicznych
„Leonardo” z zakresu szeroko rozumianej
techniki, m. in.:
- Laboratorium modelarstwa i rakiet kosmicznych dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych;
- Zapis konstrukcji z elementami wspomagania projektowania 2D i 3D dla uczniów liceów ogólnokształcących oraz dla uczniów uczestniczących w zajęciach z modelarstwa lotniczego i kosmicznego;
- Laboratorium budowy i programowania robotów dla uczniów gimnazjów;
- Wirtualne loty nad Mielcem – kurs pilotażu dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Merytorycznym oraz organizacyjnym partnerem tych zajęć jest Mieleckie Stowarzyszenie Lotnicze EPML Spotters;
- Praktyczne podstawy fotografii i grafiki cyfrowej dla uczniów gimnazjów.
- Działania związane z promocją nauki i techniki w regionie:
-
Organizowanie każdego roku Mieleckich
Festiwali Nauki i Techniki - obejmujące
następujące działania:
- Pokazy (cześć wystawiennicza), doświadczenia, eksperymenty, wystawy – dla grup zorganizowanych z mieleckich szkół;
- Konkursy zawodowe i z wiedzy technicznej – dla młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych ;
- Wykłady popularno–naukowe poświęcone lotnictwu i kosmonautyce oraz robotyce – dla uczniów z mieleckich szkół;
- Warsztaty rozwijające zainteresowania techniczne – dla uczniów mieleckich szkół;
- Warsztaty metodyczne – dla nauczycieli ze szkół powiatu mieleckiego;
- Konferencja popularyzująca szkolnictwo zawodowe „Mielec stawia na zawodowców – dla przedstawicieli szkół, samorządów, podmiotów gospodarczych, instytucji rynku pracy, uczelni wyższych.
- Udział w Mieleckich Targach Edukacyjnych;
- Wspieranie Politechniki Dziecięcej, której działania są skierowane do uczniów szkół podstawowych.