PRELEGENCI


Prof. dr hab. inż. Janusz Morbitzer

Jest absolwentem krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej (kierunek: informatyka, studia ukończone z wyróżnieniem). Doktoryzował się i habilitował z zakresu nauk humanistycznych (pedagogika, specjalność: pedagogika medialna).
Od roku 1985 nieprzerwanie pracuje w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (dawniej: Akademia Pedagogiczna), od kwietnia 2009 roku na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Od roku 1990 pełni funkcję kierownika Katedry Technologii i Mediów Edukacyjnych (dawniej: Pracownia Technologii Nauczania). Od kilku lat prowadzi też wykłady w ramach Technicznego Uniwersytetu Otwartego przy krakowskiej AGH.
Zajmuje się szeroko pojętą tematyką edukacji informatycznej i medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacyjnych zastosowań mikrokomputerów, Internetu i innych tzw. nowych mediów. W swoich pracach koncentruje się na badaniu społecznych, cywilizacyjnych, kulturowych i edukacyjnych konsekwencji rozwoju mediów oraz poszukiwaniu optymalnych metod ich stosowania w procesie kształcenia i samokształcenia. Ważnym elementem naukowych dociekań prof. Janusza Morbitzera jest zagadnienie zagrożeń ze strony mediów elektronicznych oraz technologii informacyjnej.
Jest autorem ponad 100 artykułów naukowych, 5 monografii, kilku haseł w Encyklopedii Pedagogicznej XXI wieku (m.in. społeczeństwo informacyjne, technopol, globalna wioska, informacyjny zalew) oraz redaktorem naukowym 14 materiałów konferencyjnych. Do najważniejszych prac należą: Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki (2007), Współczesna technologia kształcenia (1997), Mikrokomputer dla nauczyciela humanisty (1994), Adaptacyjny mikrokomputerowy system kontroli wiedzy studentów (1992).
Jest organizatorem ponad 20 dużych ogólnopolskich konferencji naukowych, w tym corocznych (od roku 1991) sympozjów naukowych nt. „Komputer w edukacji”. Sympozjum to należy do najważniejszych w Polsce imprez naukowych poświęconych edukacyjnym zastosowaniom komputerów, Internetu i innych narzędzi technologii informacyjnej. Pełne teksty referatów i zdjęcia z ostatnich sympozjów są dostępne pod adresem
http://www.up.krakow.pl/ptn/Sympozjum.html.
Od stycznia 2003 roku jest członkiem Rady ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej, będącej organem doradczym Ministra Edukacji Narodowej.
W przeszłości uprawiał sport – był zawodnikiem sekcji kolarskiej KS „Cracovia”, notując na swoim koncie wiele sukcesów. W latach 1974-75 był członkiem kadry narodowej juniorów przygotowywanej do Mistrzostw Świata (zob. http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt6/sport.html). Do dziś jazdę na rowerze (górskim) na dystansach 100-160 km traktuje jako najlepszą formę czynnego wypoczynku. O sporcie mówi, iż „[…] jest ważnym elementem holistycznego rozwoju człowieka. Warto przypomnieć znaną sentencję: W zdrowym ciele zdrowy duch. Myślę, że najważniejsze jest, by jego uprawianie, choćby nawet amatorskie, dostarczało radości i wzruszeń, zaspokajało naturalną potrzebę ruchu. Z przykrością trzeba stwierdzić, że współczesny skomercjalizowany i nastawiony na sukces za każdą cenę sport, coraz bardziej oddala się od tych ideałów”.
Uważa, że udało mu się zrealizować piękną maksymę życiową: „Znajdź sobie pracę, którą lubisz, a całe życie nie będziesz pracować”.


Marek Szurawski

Absolwent Wydziału Chemicznego oraz Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej.
Dziennikarz, żeglarz i marynista, wykonawca szant, współtwórca i animator polskiego ruchu szantowego. Współzałożyciel i wieloletni członek legendarnej polskiej grupy szantowej „Stare Dzwony”, która w w 2007 roku obchodziła XXV-lecie istnienia.
W ostatnich latach jego drugie życie zawodowe to szeroko rozumiany trening interpersonalny, zwłaszcza metody treningu pamięci, sprawnego myślenia i rozwoju osobowości. Aby zrealizować ten program założył Akademię ECCE HOMO XXI (www.homo21.eu), nieformalną, niepubliczną placówkę oświatową, której misją jest szybka i jakościowa poprawa systemu edukacji w Polsce. Przeprowadził blisko 1300 seminariów, obozów i szkoleń na temat „Nowoczesne techniki uczenia się”, „Pamięć dla sukcesu” i „Twórcze myślenie” w licznych i renomowanych Centrach Szkoleniowych, firmach, instytucjach i szkołach wyższych, w tym również dla instytucji unijnych. Twórca Wakacyjnych Szkół Treningu Pamięci, Sprawnego Myślenia i Rozwoju (w sumie dla blisko 10 tysięcy słuchaczy). Na tym polu autor bestselleru „Pamięć. Trening interaktywny”, „Pamięć i intelekt. Trening mistrzowski” oraz Pamięć na całe życie (Wydawnictwo Aha 2004, 2008, 2009) i wielu tłumaczeń z tej tematyki (w tym klasycznych już dziś pozycji „Sekrety superpamięci” i :Superpamięć dla uczących się” Harry Lorayne;a oraz „Pamięć na zawołanie” Tony Buzana).
A po pracy:
„Praca trenera i coacha, czynne muzykowanie (pianino, koncertina, kości), praca dziennikarza radiowego, jachting, podróże, lektura, rysunek artystyczny, marynistyka i kultura morska, dzielenie się wiedzą, obserwacja przyrody, wypoczynek na Bora-Bora, działalność klubu 3 x 9 (trzy miesiące pracujemy - dziewięć wypoczywamy), rejsy rumowe na Karaibach”.

Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Marek_Szurawski
http://marek.szurawski2.nf.pl/