Kreatywność i twórczość
wyzwaniem dla współczesnej szkoły
Przemierzałem świat w poszukiwaniu wyjaśnień zjawisk, których nie rozumiałem. Skąd brały się muszle na szczytach gór. Dlaczego kamień rzucony na wodę tworzy okręgi fal, i dlaczego ptak utrzymuje się w powietrzu. Te pytania wypełniały moje myśli przez całe życie [Leonardo da Vinci] |
Od szkoły oczekuje się, aby stała się szkołą kreatywną, przygotowującą młodych ludzi do życia i pracy w społeczeństwie wiedzy, w warunkach globalizacji i powszechnych zastosowań technologii informacyjnych. Aby tak się stało, wszyscy musimy tę szkołę zmieniać. Jak wielkie zadanie stoi przed nauczycielami wskazują badania. Jak głosi Raport o stanie edukacji 2010, (…) polscy uczniowie dobrze radzą sobie jedynie z zadaniami mechanicznymi i mało złożonymi, z rzadka natomiast efektywnie funkcjonują w sytuacjach niedookreślonych, wymagających rozumowania, myślenia krytycznego i twórczego (…). W młodzieży drzemie ogromny potencjał twórczy, tak więc zadaniem szkoły jest go wyzwalać i rozwijać. Stąd wynikają nowe wyzwania dla nauczycieli.
Cele konferencji:
- Wskazanie na potrzebę rozwijania postaw twórczych i kreatywności wśród uczniów.
- Przedstawienie przykładów dobrych praktyk rozwijania kreatywności w szkole.
- Przybliżenie nowej podstawy programowej w kontekście kształtowania postaw twórczych.
PROGRAM KONFERENCJI
SESJA I: ZOD Akademii Górniczo - Hutniczej w Mielcu
ul. Skłodowskiej 4
(11.00 – 14.20)
Wykłady wprowadzające
- Kreatywność jako wartość edukacyjna w nowoczesnej szkole - dr hab. inż. Janusz Morbitzer, Prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
- Jak wyzwalać kreatywność w uczniach? – Marek Szurawski, ECCE HOMO XXI
Przykłady dobrej praktyki
- Mazowieckie Centra Talentu i Kariery – Beata Kossakowska, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- Szkoła z klasą 2.0 – Agata Łuczyńska, Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie
PRZERWA – 15 minut
Przykłady dobrej praktyki c.d.
- „Jak to ugryźć ?” - dr Jan Polak, Apple Education
- E-portfolio – internetowe narzędzie archiwizacji, prezentacji i refleksji nad własną karierą zawodową – Agnieszka Chrząszcz, Centrum E-learningu, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
- Literatura dziecięca w prezentacji multimedialnej – Beata Wrzesień, Teresa Kusak, CKPiDN w Mielcu
Kreatywność w nowej podstawie programowej
- Nowa podstawa programowa w kontekście rozwoju postaw twórczych – wykład wprowadzający – Małgorzata Boraczyńska, Małgorzata Leyko, Stanisław Rajda, Andrzej Szyszka, CKPiDN w Mielcu
PRZERWA – 20 minut
SESJA II:
(14.40 – do 15.25)
Podstawa programowa – warsztaty
Warsztaty (45 min.) prowadzą nauczyciele konsultanci z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli z Rzeszowa, Krosna, Przemyśla i doradcy metodyczni z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu
L.p. |
Poziom edukacyjny/przedmiot |
Miejsce warsztatów |
1 |
Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna :Metody i formy realizacji treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
ZOD Akademii Górniczo - Hutniczej w Mielcu |
2 |
Język polski: |
II Liceum Ogólnokształcące w Mielcu |
3 |
Matematyka: |
|
4 |
Język angielski: |
|
5 |
Biologia: |
|
6 |
Historia: |
Przedmioty zawodowe
Lp |
Poziom edukacyjny/przedmiot |
Miejsce warsztatów |
1 |
Zmiany w szkolnictwie zawodowym – mapa kwalifikacji |
Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu |
Koszt udziału w konferencji wynosi 30,00 zł (40,00 zł dla nauczycieli spoza powiatu mieleckiego) płatny przez nauczyciela, szkolę lub organ prowadzący). W opłacie zawarty jest również koszt materiałów oraz kawa i herbata podczas przerw.
Udział w warsztatach metodycznych jest nieodpłatny.
Miejsce konferencji:
Sesja I:
ZOD AGH, ul. M. C. Skłodowskiej 4, 39-300 Mielec
Sesja II:
ZOD AGH, ul. M. C. Skłodowskiej 4, 39-300 Mielec
II Liceum Ogólnokształcące w Mielcu, ul. Żeromskiego 28, 39-300 Mielec
Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu
Organizator: Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu przy współpracy z Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie